Články / Články Dnes je 3. 7. 2024  
      English  RSS 
Aktuality
Články
Rozhovory
Názory
V médiích
Nové knihy
Dokumenty

Kdo jsme
Aktivity
Domy, kontakty
Akce

Jezuitou dnes

Kalendárium
Galerie
Online rozhovory
Humor
Kniha návštěv
Podpořte nás
Odkazy




Články

         A     A     A

Nemůže být oním bezejmenným učedníkem kdokoli z nás?

Pátek, 21.4.2023
Myšlenky P. Pavla Ambrose SJ k 3. neděli velikonoční

Pavel Ambros

Úryvek ubírajících „učedníků do vesnice zvané Emauzy“ realisticky zachycuje to, co by mohlo být pravděpodobně situací, kterou církev všech dob dobře zná. Jedno jméno nám Lukáš prozrazuje: Kleofáš. Druhé nechává nevyřčené. Nemůže být onen druhý učedník Lukáš sám? Není to jeho osobní příběh? Lukáš neznal Krista před Velikonocemi. Kristus vzkříšený se k němu připojil. Podobně jako Pavel. Nemůže být onen bezejmenný učedník kdokoli z nás? Pokusme se do příběhu vložit své vlastní jméno. Celý příběh budeme vnímat nově.

Co je na celém textu nápadné na první pohled? Jejich smutek, který je důsledkem hořkého zklamání. Jsou roztrpčeni, protože ve svém uvažování dojdou až k myšlenkám o smrti svého Mesiáše. Byl snad jen domněnkou? Fantazií? Kolik podobných bylo před ním. A jak všichni skončili. Není Kristus jen jedním z řady dalších? Nebude Kristus jen dalším rozčarováním?

Tento neúspěch živí v obou učednících smutek a dává jim tušit, že si spletli osobu, do níž vkládali své naděje. Rozladění se stupňuje. Nemáme snad nejčastěji kyselý obličej? Vždyť se někteří neštítili pošpinit poselství žen, které oznamovaly, že Kristus vstal z mrtvých. A i kdyby Kristus vstal? Právě o to jde: měli svoji představu – Mesiáš neobnovil Davidovo království. Copak toto zklamání nestojí na samém počátku Skutků, takže nevidí žádnou jinou možnost než útěk do fantasmagorií minulosti: „Obnovíš teď, Pane, v Izraeli království?“ (Sk 1,6b). Falešná očekávání radikálně podmiňují jejich představy, touhy a mentalitu: chtějí klídek, stabilitu, někoho, kdo se o vše postará. Sní o někom, kdo by jejich zápasy vybojoval za ně.

8

Připomeňme: v Emauzích, kam putovali, Juda Makabejský vyhrál bitvu s pohany (1Mak 3,38-60; 4,3; 9,50). Jako bychom si dnes pouštěli vítězství hokejistů v Naganu a říkali si, jak jsme dobří. Všimněme si – kde nejsme ochotni uznat svoje selhání, rozhoří se hádky: „Jak tak hovořili a uvažovali“ (ὁμιλεῖν αὐτοὺς καὶ συζητεῖν), probírali to, doslova disputovali, přeli se, dostali se do půtky, vyčítali si levity. Hovořili spolu o tom všem, co se stalo. Měli srdce v hrdle, oba zcela ponořeni do dramatu, neuvědomují si, že jejich oči byly drženy, takže ho nepoznali. Proč neviděli? Viděli to, co si mysleli. Jejich očekávání obnovení lesku království, jejich důležitosti, jejich úspěchu v dějinách po všem ponížení, které jako lid utrpěli, jim bránilo, aby byli překvapeni přítomností Pána. A nejen to. Když se Krista začnou vyptávat, nazývají ho cizincem, přivandrovalcem: „Ty jsi snad jediný, kdo (…) neví.“ Mají pravdu: on jediný neví již o starém, překonaném, protože vidí nové, proměněné. Tato přesmyčka se opakuje jako přes kopírák: Copak není málo těch, kdo horlí, že papež František vlastně nic neví? Copak nevidíme kolem sebe v církvi ty, kteří chtějí najít své Emauzy a zde válčit ve jménu svých představ o tom, co církev je a čím být má? Copak jsme neviděli dosti úšklebků, spikleneckých gest či zákulisních tahanic, když se církev má společně vydat na cestu? Můžeme Krista potkat jinde než na cestě? Nebo snad potkáváme Krista tam, kde plujeme po proudu s těmi, co papouškují kdejaké mlácení prázdné slámy? Hledáme v našem společenství Emauzy pro naše půtky, nebo Jeruzalém pro naše setkání?

Věříme více tomu, co naplánujeme, než tomu, co řekne Ježíš. A když se nestane to, co se očekávalo? Velké diskuze proč, hledání viníků. Kde neroste touha po blízkosti a po tom, co nám Pán říká, roste roztrpčení jako mor. Není vlastně pro lidi kolem nás těžké objevit Pánovu přítomnost mezi námi? Řekněme si to popravdě: Učedníci nemohli přijmout kříž. A to zůstává pro církev trvalým pokušením, zvláště pokud si příliš zvykla užívat prestiže a úcty světa.


Foto: Georges Rouault, Učedníci do Emaus.


 odeslat článek     vytisknout článek



Související články
28.6.2024 Naděje přesahující naději!
21.6.2024 Mají naše ztroskotání smysl?
14.6.2024 Moudrost a radost z vyhlížení Pána
7.6.2024 Kdo je skutečně mimo a kdo uvnitř prostoru vztahu a společenství s Ježíšem?
31.5.2024 Dar na cestu



Náš tip





Úmysly Apoštolátu modlitby

Úmysl papeže
Za nemocné, o které pečujeme v pastoraci
Modleme se, aby svátost pomazání nemocných dávala sílu samotného Pána těm, kdo ji přijímají, i jejich blízkým a aby se stále více stávala viditelným znamením milosrdenství a naděje pro všechny.

Národní úmysl
Za kněze v duchovní správě
Modleme se, aby kněží ustanovení do nových farností byli dobře přijati věřícími a plodně navázali na své předchůdce.

více »

Nejbližší akce

Poutní mše svatá v kostele svatého Ignáce z Loyoly v Praze


Koncert „Pocta svatému Ignáci“


více »

Nejbližší duchovní akce

Duchovní obnova pro všechny


Duchovní cvičení v tichu podle sv. Ignáce


Duchovní cvičení pro lékaře a zdravotníky


Duchovní obnova pro zrakově postižené a jejich příznivce


více »

Kalendárium

Památka Lva Mangina a druhů


JESUIT.CZ © 2006 Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova, Ječná 2, 120 00 Praha 2   webmaster: Tomáš Novák   design: Jozef Murin, Lukáš Kratochvil