Články / Články Dnes je 14. 8. 2024  
      English  RSS 
Aktuality
Články
Rozhovory
Názory
V médiích
Nové knihy
Dokumenty

Kdo jsme
Aktivity
Domy, kontakty
Akce

Jezuitou dnes

Kalendárium
Galerie
Online rozhovory
Humor
Kniha návštěv
Podpořte nás
Odkazy




Články

         A     A     A

Naděje je ctností pokorných

Čtvrtek, 30.4.2015
Odpovědi papeže Františka na otázky členů italského SKŽ

Redakce Jesuit.cz

Ve čtvrtek 30. dubna před polednem se ve vatikánské aule Pavla VI. papež František setkal s pěti tisíci členů italského Společenství křesťanského života (SKŽ), katolického hnutí, které čerpá z ignaciánské spirituality a působí ve více než padesáti zemích světa. Během zhruba čtyřicetiminutového setkání odpověděl na několik otázek, které mu zástupci hnutí položili.


První otázku papeži položila Paola z Kalábrie, která se podílí na pastorační službě ve vězení. Zajímalo ji, jak předávat naději v tomto nesnadném prostředí. „Vycházet na periferie – to je, jak známo, moje oblíbení rčení, ale je to evangelní pravda. Musíme jít na periferie a vycházet také na periferii božské transcedence v modlitbě. Vždycky však vycházet,“ zdůraznil papež František. „Vězení je jednou z nejhorších a nejbolestnějších periferií. Vydat se do vězení znamená především říci sobě samému: »To že jsem neskončil tady, jako například tenhle či tamhleta, je dílo pouhé milosti Boží.« … Nelze chodit do vězení a v duchu si přitom říkat: »Přišel jsem ti říci něco o Bohu, buď trpělivý, protože jsi hříšník.« Ne, ne. Já jsem větší hříšník než ty, to je první krok. Ve vězení je třeba si to říci s velkou smělostí, ale musíme si to říkat vždycky, kdykoli hlásáme Ježíše Krista lidem, kteří jej neznají anebo vedou život, který nevypadá příliš mravně. Toto je nezbytná podmínka. Nemůžeme vycházet na periferie bez tohoto vědomí.“

Pravá naděje je darem Božím

Pak se papež dotkl jednoho z konkrétních bodů Paoliny otázky, totiž jak je možné mluvit o naději tomu, kdo byl odsouzen k doživotnímu vězení. „Doživotí je rozsudek smrti, protože se pojí s vědomím, že se z vězení už nevyjde. To je tvrdé. Co říci takovému muži? Co říci takové ženě? Asi neříkat nic. Vzít za ruku, pohladit, plakat spolu s ním či s ní. Sdílet pocity Ježíše Krista. Přiblížit se trpícímu srdci. Častokrát nemůžeme říci nic, protože slovo by bylo urážkou. Jedině gesta. Gesta mohou ukázat lásku. Ty jsi doživotní? Budu s tebou sdílet tuto chvíli, sdílet s láskou. Nic víc. Tak se rozsévá láska,“ uvedl papež František. V závěru odpovědi ještě dodal: „Nevím, zda ti pomůže, co jsem ti řekl… protože, vždycky když jsem tázán, hrozí mi - i jakožto papeži – pomyšlení, že mohu odpovědět na všechny otázky. A jediný, kdo může odpovědět na všechny otázky, je Pán. Moje práce spočívá jednoduše v tom, že naslouchám a řeknu, co v hloubi cítím, ale nestačí to a je toho velmi málo.“

Druhou otázku Svatému otci položila Tiziana ze Sardinie, která ve výkonném výboru italského SKŽ zastupuje mládež. Mladá psychoterapeutka hovořila o své křehkosti a o těžkosti uchovat si naději a žádala papeže, aby jí i jejím vrstevníkům, kteří prožívají totéž, pomohl pochopit, že Bůh nikdy neopouští.

„Rád říkám mladým: »Nenechte si ukrást naději«, ale tvoje otázka sahá dá,“ uvedl svou odpověď papež František. „Říkáš: »O jaké naději mi povídáte, otče?«… Já ti sice mohu říci: »Všichni jdeme do nebe« - to je pravda. Pán je dobrý. Ale já chci, aby byl svět lepší. Jsem křehký a nevím, jak to udělat. Chci se však do toho pustit. Například politika nebo medicína. Někdy však člověk narazí na korupci a služba se stává kšeftařením. Chci se pustit do práce v církvi, ale také tam je často korupce… Vzpomínám si na slova papeže Benedikta XVI. z Křížové cesty, když vybízel k odstranění špíny z církve. V církvi je také zkaženost! Vždycky člověk narazí na něco, co naději maří, a zdá se, že dál to už nelze. Avšak pravá naděje je darem Božím, dárkem. A ten neklame…"

"Naděje je jednou z nejhůře pochopitelných ctností," pokračoval papež František. "Nemýlím-li se, tak to byl Péguy, který řekl, že naděje je tou nejskromnější ctností, protože je ctností pokorných. Je třeba se hodně snížit, aby nám ji Pán daroval. Pokušení, které máme, když jsme konfrontováni s těžkostmi a vidíme hrůzy, ke kterým ve světě dochází, je dojem, že naděje se hroutí. V pokorném srdci však zůstává. Není snadné to chápat, tvoje otázka je velmi hluboká. Jak nezanechat boje a místo toho vést sladký život bez naděje? To je snadnější... Služba je dílo pokorných a naděje je ctností pokorných. Myslím, že toto je cesta: naděje a služba. Říkám to upřímně, nenapadá mne nic jiného.“

Dotknout se Pánových ran

Třetí otázku položil diecézní kněz a vyučující v neapolském semináři, otec Bartolo, kterého zajímalo, jaký může být specifický přínos SKŽ ve formaci mládeže. „Řekl jsi něco, co mne oslovuje: »Dotkl jsem se Pánových ran v chudobě lidí naší doby«,“ obrátil se na otce Bartola papež František. „Věřím, že toto je jeden z nejlepších léků na chorobu, která nás hodně ohrožuje, totiž netečnost a také skepse, tedy myslet si, že nelze nic dělat. Patronem netečných a skeptiků je Tomáš a Tomáš se musel dotknout Pánových ran. Existuje krásná meditace svatého Bernarda o Pánových ranách. Její ozvěnu lze nalézt v třetím týdnu Duchovních cvičení sv. Ignáce z Loyoly. Je třeba vstoupit do Pánových ran. Sv. Bernard říká: »Důvěřuj a vstup do Jeho rány na boku a rozjímej lásku Jeho srdce«. Rány lidstva, kterých se dotkneš, pokud se jich dotkneš – a to je katolická nauka – jsou Pánovy rány. O tom je 25. kapitola Matoušova evangelia. Nejsem heretik, když to říkám. Dotkneš-li se Pánových ran, pochopíš trochu tajemství Krista, vtěleného Boha. Právě to je poselství Ignáce: spiritualita, jejímž středem je Ježíše Kristus, nikoli instituce, ani lidé, ale Ježíš Kristus, vtělený Kristus,“ zdůraznil římský biskup. „Největším omylem,“ řekl dále papež, „je totiž takové mluvení o Bohu, takové hledání Boha a takové setkání s Bohem, který je pouze jakýmsi Bohem, sprejovým Bohem, který je rozptýlen v ovzduší.“

Politika znamená nést kříže mnoha nezdarů

Poslední otázka se týkala vztahu mezi vírou a občansko-politickou angažovaností. „Jaké rozlišování v tomto smyslu nabízí ignaciánská spiritualita?“ tázal se Gianni ze středoitalské Aquily. Papež zdůraznil, že povolanější osobou k zodpovězení takového dotazu z oblasti sociální nauky církve by byl P. Bartolomeo Sorge, italský jezuita, teolog a politolog. „Cesta nespočívá v založení politické strany, protože církev není strana. A stejně tak nemá smysl založit stranu pouze pro katolíky“, zdůraznil papež František. „Může se tedy katolík zapojit do politiky?“ ptal se papež. „Musí! Může se katolík míchat do politiky? Musí! Bl. Pavel VI., pokud se nemýlím, řekl, že politika je jednou z nejvyšších forem milosrdné lásky, protože hledá obecné dobro. (…) Politika je jistý druh mučednictví. Každodenního mučednictví, které spočívá v hledání obecného dobra, aniž bychom podlehli korupci. Při tomto hledání obecného dobra je nezbytné vymyslet co nejužitečnější cesty a prostředky, pracovat na malých, zcela nepatrných věcech. Je důležité se politicky angažovat – v malé i velké politice,“ podtrhl papež František.

Existuje mnoho katolíků, kteří se politicky nezaprodali, ale naopak odvádějí dobrou práci. Za všechny papež jmenoval dva poválečné politiky, italského premiéra Alcida de Gasperiho a francouzského ministerského předsedu Roberta Schumanna, u kterého probíhá beatifikační kauza. "Politika je mučednická práce, ale může dovést ke svatosti,“ poznamenal František.

„Politika znamená nést kříže mnoha nezdarů a také mnoha hříchů. V tomto světě je totiž náročné činit dobro, aniž bychom si trochu umazali ruce nebo srdce. Tehdy je třeba prosit o odpuštění, ale neklesat na mysli a nevzdávat se politické práce. Namítnete – Otče, nedám se na politiku, protože nechci hřešit. Neděláš dobře! Jen jdi, pros Pána, aby ti pomáhal nehřešit, ale když si ušpiníš ruce, pros o odpuštění a pokračuj dál! Ale pracuj, pracuj…,“ vybízel papež František.

„Dnešní politika směřuje k jedinému cíli,“ pokračoval papež, „tedy k zisku. Klaní se modle peněz a odepisuje člověka. A katolík na tuto destrukci nesmí nečinně pohlížet, pokud cítí povolání se politicky angažovat. Nedopusťme, aby skartační kultura odepsala nás všechny,“ uzavíral Svatý otec.


Společenství křesťanského života (SKŽ) vzniklo po Druhém vatikánském koncilu transformací Mariánských družin, které zakládali jezuité nejprve ve studentském prostředí a později v rámci různých společenských stavů té doby. První Mariánská družina byla založena roku 1563 v Římě. Od roku 1990, kdy bylo SKŽ schváleno Papežskou radou pro laiky, působí v 54 zemích světa. V Itálii je jeho činnost úzce propojena s tzv. studentskou misionářskou ligou. Audience u papeže Františka se uskutečnila při příležitosti národního setkání italského SKŽ, které se konalo 30. dubna až 3. května ve Frascati poblíž Říma.

Zdroj/ Foto: RaVat


 odeslat článek     vytisknout článek



Související články
14.8.2024 Pouť Společenství křesťanského života do pobaltských zemí
9.8.2023 Společenství křesťanského života ve francouzském Amiensu
16.9.2021 Otec Manuel Arteaga o současném zaměření Společenství křesťanského života
28.4.2021 Aktivity poznaňské nadace Vinice
19.7.2018 Světové shromáždění Společenství křesťanského života



Náš tip





Úmysly Apoštolátu modlitby

Úmysl papeže
Za vrcholné politiky
Modleme se, aby političtí představitelé sloužili svému lidu nasazením pro všestranný lidský rozvoj i společné dobro a péčí o ty, kdo ztratili práci, s upřednostněním nejchudších.

Národní úmysl
Za účastníky exercicií
Modleme se, aby se ti, kdo se účastní duchovních a prázdninových pobytů, otevřeli Božímu vedení a načerpali nové síly pro své poslání.

více »

Nejbližší duchovní akce

Duchovní cvičení pro vysokoškoláky


Duchovní cvičení


Duchovní obnova pro seniory


Duchovní cvičení pro trvalé jáhny a jejich manželky


více »

Kalendárium

Xaver v Japonsku

První sliby na Montmartru

Generál Ricci vězněm v Andělském hradě

Památka sv. Alberta Hurtada


JESUIT.CZ © 2006 Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova, Ječná 2, 120 00 Praha 2   webmaster: Tomáš Novák   design: Jozef Murin, Lukáš Kratochvil