Články / Rozhovory Dnes je 14. 8. 2024  
      English  RSS 
Aktuality
Články
Rozhovory
Názory
V médiích
Nové knihy
Dokumenty

Kdo jsme
Aktivity
Domy, kontakty
Akce

Jezuitou dnes

Kalendárium
Galerie
Online rozhovory
Humor
Kniha návštěv
Podpořte nás
Odkazy




Rozhovory

         A     A     A

Vzdělání jako zdroj naděje

Pondělí, 17.4.2023
Rozhovor s prezidentem Celosvětového jezuitského vzdělávání P. Peterem Balleisem SJ

Alena Rousová

Céline Fossati vedla rozhovor o Celosvětovém jezuitském vzdělávání (Jesuit Worldwide Learning, JWL) s jeho prezidentem P. Peterem Balleisem SJ. V loňském roce se počet studentů JWL zvýšil na více než sedm a půl tisíce mladých lidí po celém světě. V rozhovoru se otec Balleis dívá na rychlý vývoj a cíle pro rok 2023.


Otče Balleisi, jaká myšlenka stojí za vznikem JWL?

JWL umožňuje mladým lidem, kteří žijí v marginalizovaných komunitách, získat univerzitní vzdělání. Za tímto účelem vyvinulo ve spolupráci s akreditujícími univerzitami model kombinovaného vzdělávání. Prostřednictvím sdíleného globálního vzdělávání se JWL snaží přispět k sociálně-ekologické transformaci.

Více než deset let působíte v Africe, Asii, Latinské Americe a na Blízkém východě. Jak se JWL během tohoto období vyvíjelo?

Před deseti lety jsem se zapojil do mezinárodní práce s uprchlíky. Tehdy se zrodila iniciativa, která vedla k Celosvětovému jezuitskému vzdělávání jako dílu středoevropské jezuitské provincie. S myšlenkou poskytovat online univerzitní vzdělání pro uprchlíky jsme byli průkopníky v táboře Kakuma v Keni a táboře Dzaleka v Malawi. Myšlenka se mezitím rozrostla v inovativní model. Od roku 2016 se počet studentů zvýšil z necelých dvou set na více než sedm tisíc. Roste také počet partnerských univerzit a místních partnerů. Ve světě čelíme mnoha výzvám. Vzdělání, které JWL umožňuje, může být pro marginalizovanou mládež pomocí a především zdrojem naděje.

V roce 2020 začalo JWL pracovat s domorodými obyvateli v Amazonii. S jakými nabídkami jste tam přišli?

Od Misie svatého Ignáce v guyanské Lethem jsme obdrželi žádost o spolupráci s lidmi kmene Wapashani na hranici s Brazílií. Následovala návštěva a zřízení výukového centra. Mladí lidé se už učí anglicky, ale ne natolik, aby mohli studovat na jediné univerzitě v dalekém Georgetownu. Rodinám navíc chybějí peníze a mladí lidé raději žijí v komunitě Wapashani, než aby se ztratili na univerzitě ve velkém městě. Existují dva programy, které pomáhají mladým lidem dostat se dopředu. Díky globálnímu anglickému jazykovému programu JWL dostanou své jazykové znalosti na požadovanou úroveň. Vzhledem k tomu, že neexistují žádní proškolení učitelé a absolventi středních škol učí bez potřebného proškolení, než získají patřičné učitelské vzdělání, je šestiměsíční učitelský kurz Learning Facilitator velmi žádaný a školám velmi pomáhá. Tento kurz je akreditován Katolickou univerzitou v Eichstätt-Ingolstadtu. Za tři roky na Katolické univerzitě studovalo již téměř padesát mladých lidí. Jeden mladý Wapashani již studuje třetím, posledním rokem pro získání bakalářského titulu v oboru udržitelný rozvoj.

Jak se mladí lidé v marginalizovaných komunitách dozvídají o programu JWL?

Pro model JWL jsou klíčoví místní partneři, ať už je to jezuitská farnost v případě Guyany, Jezuitská služba uprchlíkům v kontextu uprchlíků, Fe y Alegria v Ekvádoru nebo jezuitské provinční instituce, které pracují s marginalizovanou mládeží a s chudými. Komunitní vzdělávací centrum je místo, kde se mladí dovědí o JWL, kde najdou internet, počítače a rady od facilitátorů. Mládež se o programu dozví a prostřednictvím centra se přihlásí. Skupina sdíleného vzdělávání přispívá k úspěchu a také mění životy na vesnici nebo v uprchlickém táboře.

Proč JWL zahájila na podzim 2022 přípravný program ve vědě, technice a matematice, tzv. Pre-STEM program?

JWL nabízí velmi úspěšný jednoletý humanistický bakalářský program - Liberální studia - již více než deset let. Bakalářský program pokládá akademický základ pro následující bakalářský titul, povzbuzuje mladé lidi k otevřenému a kritickému myšlení a inspiruje je k tomu, aby se ve svých komunitách viděli jako zodpovědní jednotlivci – Servant Leaders. Ale zjišťujeme, že kvůli nedostatečnému vzdělání chudí neudělají vstup do vědy navzdory svému talentu. Naším cílem je nabídnout bakalářský titul z vědeckých disciplín. Prvním krokem k tomu je orientovat základní humanistická studia s kurzy algebry, fyziky, statistiky a astronomie na přírodní vědy. Mladí lidé mohou objevit svůj talent, zájem a vášeň, a poté zahájit bakalářské studium.

Jakou roli hraje ignaciánská pedagogika v programech JWL?

Drtivá většina studentů JWL nejsou křesťané, mnozí jsou muslimové, hinduisté, buddhisté, jezídi. Všichni vědí, že JWL je křesťansky inspirovaná a jezuity podporovaná organizace. Ví to i Taliban v Afghánistánu. Ale to nevadí, protože křesťanské náboženství neučíme. Ignaciánská pedagogika není nástrojem hlásání víry, ale pedagogikou inspirovanou křesťanským obrazem člověka a zkušenostmi duchovních cvičení. Online kurzy jsou strukturovány podle učebních a výukových kroků ignaciánské pedagogiky s ohledem na kontext, analýzu, reflexi vedoucí k akci a hodnocení. Zkušenosti s různými formami online učení a výuky ukázaly, že důležité prvky ignaciánské pedagogiky ve struktuře kurzů a doprovodné facilitace jsou pro úspěch klíčové. Nejde o technologii, ale o pedagogiku.

V mnoha regionech je pro ženy přístup ke vzdělání obtížný, až rizikový. Co dělá JWL pro podporu inkluze?

Celosvětově bylo ze 7.662 studentů v loňském roce padesát čtyři procent žen. JWL je již velmi inkluzivní. V islámských zemích, zejména v Afghánistánu, je podíl žen přes šedesát procent, i když zejména zde se očekává opak. Souvisí to se skutečností, že JWL nabízí programy v regionech světa, kde bývají ženy ve vzdělávání znevýhodněny nebo vyloučeny. Technologie JWL s online a offline výukou umožňuje mladým ženám v Afghánistánu organizovat se do domácích studijních skupin. Vše mají na svých noteboocích a internet jim stačí jen k nahrávání domácích úkolů. Technologie pomáhá ženám překonávat bariéry. Umožňuje studium pod „radarem vládních kontrol“ jako v Myanmaru.

Na druhé straně v Africe existuje problém, že podíl žen klesá pod padesát procent, čím delší a akademičtější je program. To zřejmě souvisí s kulturou v afrických zemích, jako je Jižní Súdán, kde méně dívek dokončí střední školu a hlásí se na JWL. V uprchlických táborech Kakuma v Keni a Dzaleka v Malawi nabízí náš místní tým dívkám speciální anglické programy, které je povzbudí ke studiu s JWL.

Když se ohlédnete zpět, na co budete vzpomínat v roce 2022?

Na návštěvu Ekvádoru, konkrétně vesnice Dicaro kmene Waorani v národním parku Yasuni v Amazonii. Je to oblast s nejvyšší biodiverzitou v Amazonii – a pravděpodobně i celosvětově. Kmen Waorani má šest set členů. Jejich význam je ale mnohonásobně větší. Jsou strážci této oblasti. K našemu překvapení nám odborníci z Výzkumného centra Katolické univerzity v Ekvádoru řekli, že pro mladé Waorany má smysl učit se anglicky, aby mohli mluvit a být slyšeni na mezinárodní úrovni. Anglický program JWL již začal. JWL se stalo strategickým partnerem nového programu Universitario Amazonico, který si klade za cíl uplatňovat výukový model JWL kombinovaného učení a ignaciánské pedagogiky k naplnění mandátu Synody o Amazonii z roku 2019 a poskytovat univerzitní vzdělání domorodým obyvatelům Amazonie.

JWL se zavázalo k sociálně-ekologické transformaci. Co to konkrétně znamená?

Angažovanost v Amazonii a spolupráce s univerzitou a domorodými obyvateli v Amazonii je příspěvkem JWL k sociálně-ekologické transformaci, která má dopad i mimo Amazonii. Bakalář v oboru udržitelného rozvoje je prvním bakalářským programem JWL, který byl vytvořen ve spolupráci s Xavier University v indickém Bhubaneswaru. Zapsáno je již dvě stě studentů. První získají bakalářský titul na konci roku 2023. JWL se zaměřuje na vzdělávání mladých lidí v odlehlých oblastech světa, v deštných pralesech a oblastech, kde má změna klimatu ničivý dopad. V plánu je další program v agroekologii s otcem Clausem Recktenwaldem v Zambii.

Jaké jsou vaše cíle pro rok 2023?

DNA JWL je vyvinout model, který je škálovatelný, přenositelný a udržitelný. To znamená, že JWL má dynamiku růstu, která staví na poptávce ze strany partnerů a zejména absolventů JWL pracujících s marginalizovanými komunitami. V roce 2023 navštívím Východní Timor, protože tam je angličtina na školách potřeba. S naším anglickým programem již lokálně pracuje učitelský institut sester. Dalším cílem je zvýšit zapojení JWL jako díla středoevropské provincie do sítí Tovaryšstva Ježíšova, do strategických partnerství s jezuity v jižní Asii a do Programu Amazon. Chceme dále rozvíjet JWL jako globální alianci mnoha univerzit, partnerů a podporovatelů, abychom umožnili více mladým lidem na okraji tohoto světa přístup k univerzitnímu vzdělání.


Zdroj/Foto: Jesuits in Europe / Central European Province.


 odeslat článek     vytisknout článek



Související články
26.6.2024 Hlasy naděje
25.6.2024 Univerzita ve Fairfieldu se zapojila do měsíce jezuitských služeb
7.5.2024 Jezuita ve vězení
1.5.2024 Služba chudým a bezdomovcům v Detroitu
16.4.2024 Setkání evropské Jezuitské služby uprchlíkům v Bukurešti



Náš tip





Úmysly Apoštolátu modlitby

Úmysl papeže
Za vrcholné politiky
Modleme se, aby političtí představitelé sloužili svému lidu nasazením pro všestranný lidský rozvoj i společné dobro a péčí o ty, kdo ztratili práci, s upřednostněním nejchudších.

Národní úmysl
Za účastníky exercicií
Modleme se, aby se ti, kdo se účastní duchovních a prázdninových pobytů, otevřeli Božímu vedení a načerpali nové síly pro své poslání.

více »

Nejbližší duchovní akce

Duchovní cvičení pro vysokoškoláky


Duchovní cvičení


Duchovní obnova pro seniory


Duchovní cvičení pro trvalé jáhny a jejich manželky


více »

Kalendárium

Xaver v Japonsku

První sliby na Montmartru

Generál Ricci vězněm v Andělském hradě

Památka sv. Alberta Hurtada


JESUIT.CZ © 2006 Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova, Ječná 2, 120 00 Praha 2   webmaster: Tomáš Novák   design: Jozef Murin, Lukáš Kratochvil