Články / Články Dnes je 14. 8. 2024  
      English  RSS 
Aktuality
Články
Rozhovory
Názory
V médiích
Nové knihy
Dokumenty

Kdo jsme
Aktivity
Domy, kontakty
Akce

Jezuitou dnes

Kalendárium
Galerie
Online rozhovory
Humor
Kniha návštěv
Podpořte nás
Odkazy




Články

         A     A     A

Uznat prvenství milosti

Pátek, 2.8.2024
Podněty k biblickým textům 18. neděle v mezidobí od P. Pavla Ambrose SJ

Pavel Ambros

Co je více? Dar, nebo dárce? Chléb pro věčný život je darem, ale zároveň darem, v němž je dárcem. Chléb – to je On sám dovršený a vyhlížející nás. Jistě, je to velký div: rozmnožit chleby. Velký div: učinit z chleba své tělo. Ještě větší „zázrak“ je možná v tom, že se nám dar stane dárcem. Že jsme proměněni my sami. Není pouhým Ježíšovým darem, je to sám Ježíš, který se nám dává. Odevzdává se, vydává se nám, svěřuje nám celou svou osobu. A s ní i to, co je Ježíš nyní. Oslavený. Ale i ten Ježíš, který byl na okraji, odstrčený a odstrkovaný, kdesi se „zapadákova“, Galileje pohanské, vyhnanec nepřátelsky naladěného Egypta. Ježíš, ano, Ježíš sám, člověk, syn Marie a Josefa z Nazareta, je ve skutečnosti Božím slovem a jako takový je pokrmem, chlebem pro náš život jako věřících v něj.

Ježíš odmítl potlesk zástupu. Nepřišel, aby se postavil do světel reflektorů. Naopak, vyhledal samotu na hoře (Jan 6, 14–15). Zanechal na chvíli napospas učedníky, kteří se pachtili na lodi. Chtěli se vrátit na druhou stranu moře, směrem ke Kafarnau (Jan 6, 16–17). Byla však již noc a na jezeře se rozpoutala silná bouře. V této obtížné situaci učedníci spatřili Ježíše, jak kráčí po vodách jezera a blíží se k nim, a zmocnil se jich strach. On však říká ono slavné prohlášení, jež jako první z lidí vyslechl Mojžíš u hořícího keře. „Já jsem (Ἐγώ εἰμι), nebojte se!“ Bůh promlouvá ne kvůli soustředěnosti v samotě na pouhou odloučenost, ne kvůli koncentraci na naše vědomí, nýbrž v hořícím srdci. Nechce osamocenost, chce blízkost. A přistává s nimi na suchu a vstupuje do Kafarnaa (srv. Jan 6,18–21).

A hle, druhý den (Jan 6,22) se zástup, který se nasytil chlebem, zázračně rozmnoženým, vydává po jeho stopách, dohání ho, střídavě v několika lodích překonává jezero a uctivě se ho ptá: Rabbi, učiteli, kdy jsi sem přišel? (Jan 6,22). Ježíš prohlédl nejhlubší důvod tohoto v konci zbloudilého hledání. Je hledání, které nenasycuje. Je neplodné. (2. čtení) Dokonce ani dobrý pastýř nasytit nemůže. Znal jejich srdce. Proto neodpovídá na povrchní zvědavost, plytkou všetečnost. Odhalil důvody jejich vlezlosti. Nenaskočil na jejich notu, obnažuje, jak je jejich slabě zakrývaný postoj nedostatečný, dvojznačný a zavádějící: Nehledáte znamení, nýbrž atrakci, která okrádá člověka o tajemství. Zažili nasycení, ale nepochopili, že dar chleba je Ježíš sám. A život není v daru, ale v dárci.

Po tomto poodhalení dvou světů, pohledu z Boží strany, a ulpělých konzumních stereotypů z naší strany, Ježíš promlouvá nezakrytě: Je pokrm, který život kazí, a je pokrm, který životu směřujícímu k smrti vlévá věčnost. Je požehnaný, nese v sobě schopnost rodit dovršení. A člověk se má rozhodnout, ne stále chodit kolem horké kaše. Jistě, máme pracovat a vydělávat si chléb vezdejší (Mt 6,11; Lk 11,3). Nepohrdá hmotným, tělesným. Nemám jím pohrdat! (Dt 8,3; Mt 4,4). Izrael si vždy uchoval v paměti zkušenost svého putování na poušti. (1. čtení) Zůstává však v něm pro nás odraz? Odkazování? Je pro nás znamením? Způsobem užívání všech pozemských věcí máme v nich stvrdit pečeť, jíž do každé věci vtiskl Bůh své znamení. Tato pečeť ukazuje, co je pravé a co je liché. Objevujeme přece „obraz neviditelného Boha“ (Kol 1,15), tvář jeho slávy, slovo a vyprávění, které vypovídá o pravém a jediném Bohu (Jan 1,18).

A přece se našel v zástupu slepců někdo, kdo se zeptal. Jak to můžeme učinit? Co máme udělat? Odpověď je překvapující: Ne činem, aktivitou. Ale ne-činem. Ne-akcí. Ne-aktivitou. Ne tím, čemu připisujeme důležitost my sami. Víra ve svém počátku není konkrétnost (vím, co mám dělat), nýbrž přilnutí, svěření se, odevzdání, v němž se konkrétnost, praktičnost rodí tím, že vtiskuje pečeť do všeho, co již pečeť má. My však ji vtiskujeme z druhé strany. Hledáme, jak naše zapadne do Božího. V tom spočívá rozdíl mezi křesťanským a nekřesťanským: v srdci života věřícího není zákon, ale víra. Nelze to dost často opakovat a nezapomínejme, že první jméno, které bylo Ježíšovým učedníkům v Novém zákoně po vzkříšení dáno, bylo věřící (οἱ πιστεύοντες) (Sk 2,44; 4,32). Víra dělá křesťany, formuje křesťany, zachraňuje křesťany. Je však třeba dobře pochopit tuto ústřední pravdu: víra není intelektuální, gnostický akt, ale je to životní přilnutí k Ježíši Kristu, je to bytí, které ho následuje, zapojení do jeho života. Tímto způsobem jsou smeteny intelektuální protiklady mezi vírou a činem-prací, mezi kontemplací a činem. Potíž nastává, když se kontemplace stane vlastně gnosticky pojatou prací, konzumní atrakcí, událostí, která tíhne k tomu, aby se dostala pod reflektory zájmů. Práce křesťana spočívá ve víře, spočívá v přijetí daru víry, aby se stala jeho vlastní odpovědností, jeho vlastní prací, jeho vlastním zápasem, jeho vlastní péčí. Ano, tato přípravná, asketická součást patří k naší životní cestě. Jedině tak lze uznat prvenství milosti. Že je důležitá, avšak ne tak, jak se domníváme.

Nakonec milost je milostí Pánovy bezplatné a stále se bránící lásky, která je darem, jenž je třeba přijmout s duchem úžasu a díků, neboť je schopna v hloubi srdce vyvolat odpovědnost a touhu odpovědět na dar, respektive na Dárce. Věřit v Ježíše Krista, Božího vyslance na světě, znamená být tam, kde je on (Jan 12,26; 14,3; 17,24), sdílet s ním stejný život, „kamkoli jde Beránek“ (Zj 14,4). Následovníky jsou ti, kdo kráčejí životem (οἱ ἀκολουθοῦντες) radikálně, „kamkoli se ubírá“ (ὅπου ἂν ὑπάγῃ). Takto „věřící“ myslí stejně jako on. Myslí na dovršení, jeho přicházení a příchod ve slávě. Proto přijímáme eucharistii, abychom milovali až do konce. Jako Beránek své – kteří jsou ve světě – „miloval až do konce (εἰς τέλος ἠγάπησεν αὐτούς).“ (Jan 13,1). A to „jen“ komentovat našimi rozjímáními nestačí.

Nebo chceme ve skutečnosti Ježíšova slova stále jen komentovat? Můžeme je přijmout jinak než v adoraci? Adoraci eucharistie lze chápat různě. Je také hranicí naší neschopnosti hranice tajemství překročit. Je upomínkou nepřekročitelnosti. Semper maior. A kde se táhne dělítko našeho pochopení a nedostižnosti tajemství? V milosti slova vysloveného a slyšeného a přijetí toho, kdo hovoří. Kdy padá propast mezi osobou a dílem, hovořícím a slovem, žijícím a krásou, plností a celistvostí života. Kdy otevře vrata definitivního milostivého léta a přijde ve slávě. Takto si osvojujeme pokrm pro věčný život podle Ježíšova příslibu: „Já jsem chléb života! Kdo přichází ke mně, nebude nikdy hladovět, a kdo věří ve mne, nebude nikdy žíznit.“ (Jan 6,35). A tak nám eucharistie odkrývá i náš křest v příslibu, který Ježíš dal samařské ženě: „Kdo se však napije vody, kterou mu já dám, nebude žíznit navěky, ale voda, kterou mu dám já, stane se v něm pramenem vody tryskající do života věčného.“ (Jan 4,14).


Foto: Z kostela Panny Marie Sněžné v Olomouci.


 odeslat článek     vytisknout článek



Související články
9.8.2024 Nelze mít jistotu chleba bez blízkosti slova
26.7.2024 Umět bdít a správně číst znamení ve svém životě
19.7.2024 Opuštěný dobrý pastýř
13.7.2024 Jakoby neměl hlas tam, kde jej nechtějí slyšet
4.7.2024 Učitel vykonává dobrou práci pouze natolik, nakolik je zároveň otcem



Náš tip





Úmysly Apoštolátu modlitby

Úmysl papeže
Za vrcholné politiky
Modleme se, aby političtí představitelé sloužili svému lidu nasazením pro všestranný lidský rozvoj i společné dobro a péčí o ty, kdo ztratili práci, s upřednostněním nejchudších.

Národní úmysl
Za účastníky exercicií
Modleme se, aby se ti, kdo se účastní duchovních a prázdninových pobytů, otevřeli Božímu vedení a načerpali nové síly pro své poslání.

více »

Nejbližší duchovní akce

Duchovní cvičení pro vysokoškoláky


Duchovní cvičení


Duchovní obnova pro seniory


Duchovní cvičení pro trvalé jáhny a jejich manželky


více »

Kalendárium

Xaver v Japonsku

První sliby na Montmartru

Generál Ricci vězněm v Andělském hradě

Památka sv. Alberta Hurtada


JESUIT.CZ © 2006 Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova, Ječná 2, 120 00 Praha 2   webmaster: Tomáš Novák   design: Jozef Murin, Lukáš Kratochvil