Články / Články Dnes je 26. 10. 2024  
      English  RSS 
Aktuality
Články
Rozhovory
Názory
V médiích
Nové knihy
Dokumenty

Kdo jsme
Aktivity
Domy, kontakty
Akce

Jezuitou dnes

Kalendárium
Galerie
Online rozhovory
Humor
Kniha návštěv
Podpořte nás
Odkazy




Články

         A     A     A

Láska musí znamenat způsob života

Pátek, 11.10.2024
Otec Pavel Ambros SJ se zamýšlí nad biblickými texty 28. neděle v mezidobí

Pavel Ambros

Evangelia se nepíší, nýbrž vyprávějí. Příběhy jsou zdánlivě protichůdné. Minulou neděli ve sporu s farizeji ukazují manželství muže a ženy. Je skutečnou cestou do království Otce. Ježíš neargumentuje Mojžíšem. U Boha jsou věci takto: „Na začátku při stvoření však Bůh 'učinil lidi jako muže a ženu'.“ (Mk 10,6) Tato slova odrážejí smlouvu Boha s lidstvem, člověkem i stvořením. A dnešní příběh? Manželství a rodinu zpochybňuje. Ne-manželství, bezženství, bezmužství, zřeknutí se manželství – doslova stát se „eunuchy pro nebeské království“ (Mt 19,12). Jsou ti, kdo musí opustit předchozí rodinné vazby, aby prožili dobrodružství manželství. Jsou ti, kdo musí opustit nejen rodinné vztahy, ale zřeknou se manželství pro Boží království, aby prožili dobrodružství celibátu, panenství, a tím následovali Ježíše do království Otce.

Jedni i druzí se máme v pokleku srdce nepřestávat dotazovat: Můj dobrý (ἀγαθός) a krásný učiteli, „co mám vykonat, abych zdědil věčný život?“ Tento muž hledá „věčný život“, život navěky, schopný překonat smrt, zlo, utrpení. Je to hledání každého člověka a celého lidstva, které pociťuje smrt jako nespravedlnost, rozpor, hrozbu pro nás lidi. Každý člověk má v sobě tuto tajnou naději, že smrt není posledním slovem, a aby získal věčný život, myslí na výkon, na konání, které je schopno ho získat, zasloužit si ho. Ve skutečnosti však musí být Boží dar zděděn, přijat, vítán, nikoli získán nebo zasloužen.

Ano, existuje spása, budoucí blaženost, kterou Bůh slíbil a daroval těm, kdo věří, těm, kdo patří k jeho lidu. V běžném, každodenním životě, co je třeba udělat? Tato otázka je aktuální i pro nás dnes, protože víra v živého Boha nemůže být jen intelektuálním přilnutím, touhou po něm, pocitem lásky, jakkoli hlubokým... I láska přikázaná Bohem, láska k němu, k Hospodinu („Milovat budeš Hospodina, svého Boha...“ Dt 6,5), musí znamenat způsob života, „konání“, chování podle jeho vůle (Jan 14,15; 1Jan 5,3). Nestačí mít pravověrnou, přesnou víru a nestačí vyznávat Boha ústy, při bohoslužbě!

Všelidský ideál nikomu neubližovat je velmi vznešený. Je to vysoký cíl, když si jej takto postavíme. Ale nestačí. Jeho naplňování nás může lehce přivést k holedbání. A jalovosti. To všechno již nějak dělám. S námi se skutečně něco stane, až když komunikujeme s Ježíšem, s tím, „kdo na mě upřel pohled a zamiloval si mě.“ (ἐμβλέψας αὐτῷ ἠγάπησεν; Mk 10,21). Ano, Ježíš hluboce miluje a v tomto proudu preventivní a bezplatné lásky hovoří. Jen tehdy se člověk otevře onomu „Přijď a následuj mě!“ Doslova: pojď, [chop se kříže a] ber se za mnou. (δεῦρο ἀκολούθει μοι). Neexistuje žádné povolání, žádné volání, kromě lásky: jen láskou volá Pán, jen hlubokým pohledem s něhou nás Ježíš žádá, abychom ho následovali! Mladý muž odchází zarmoucen, protože chtěl spravedlivě uspořádat svůj život na zemi. Ano, protože když člověk odmítá lásku, výsledkem je smutek. Ježíš ho miloval, a on tuto lásku nepřijal: to byla příčina smutku.

I v dnešní církvi se příliš snadno zapomíná, že Ježíš může požádat o to, abychom ustoupili do pozadí. Abychom připravili místo pro to, co nám chce darovat. Kdo může přijímat, nechť přijímá (ὁ δυνάμενος χωρεῖν χωρείτω, Mt 19,12). Vzdát se rodiny, už nemít lidskou rodinu, abychom žili a cítili rodinu Ježíšových bratrů a sester jako dostačující. Jak sám prohlásil: „Kdo je moje matka a kdo jsou moji bratři? ... Kdo plní Boží vůli, je mi bratrem, sestrou i matkou“ (Mk 3,33.35). V Ježíšově následování lze opustit tělesnou rodinu pro rodinu novou. Tento stav života nezakrývá jeden podstatný rys na cestě do Božího království: odříkání, které je při následování Ježíše rozhodující. Tehdy žijeme ve světě, kde nikdo není první, neživíme se na základě nabytého práva, ale jsme příjemci Ježíšovy lásky a milosrdenství. Dědici. Tento příběh může vyprávět i život každého z nás. A to je radostná zvěst.


Foto: Pavel Langer, Člověk a víra.


 odeslat článek     vytisknout článek



Související články
25.10.2024 Víra, jen víra přijímá moc Boží!
18.10.2024 Co je tím nejsilnějším zákonem?
4.10.2024 Místem Božího přebývání na zemi je láska
27.9.2024 V očích našeho Pána není nikdo plevel
20.9.2024 Kdo je v církvi nejdůležitější?



Náš tip





Úmysly Apoštolátu modlitby

Úmysl papeže
Za společně sdílené poslání
Modleme se, aby si církev nadále všestranně osvojovala synodální způsob života vyznačující se společnou odpovědností za růst spolupráce, jednoty a poslání sdíleného mezi kněžími, řeholníky a laiky.

Národní úmysl
Za synodu o synodalitě
Modleme se, aby setkání synody v Římě prospělo církvi po celé planetě.

více »

Nejbližší duchovní akce

Kněžské exercicie


Duchovní obnova pro manžele


Kněžské exercicie


Duchovní obnova pro všechny


více »

Kalendárium

Památka bl. Dominika Collinse

Památka sv. Alfonse Rodrígueze


JESUIT.CZ © 2006 Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova, Ječná 2, 120 00 Praha 2   webmaster: Tomáš Novák   design: Jozef Murin, Lukáš Kratochvil