Články / Názory Dnes je 19. 4. 2025  
      English  RSS 
Aktuality
Články
Rozhovory
Názory
V médiích
Nové knihy
Dokumenty

Kdo jsme
Aktivity
Domy, kontakty
Akce

Jezuitou dnes

Kalendárium
Galerie
Online rozhovory
Humor
Kniha návštěv
Podpořte nás
Odkazy




Názory

         A     A     A

Soud obnovující spravedlnost

Úterý, 15.4.2025
Jubilejní rok 2025 – 6.

Pavel Ambros

Význam pojmu spravedlnost pochází z latinského iustitia, od iustus = spravedlivý. Výraz spravedlivý je odvozeno od slova ius = správný, rozumný. Toto slovo má zřejmě původ v antické filozofii, podle níž byla spravedlnost niterným důsledkem poznání pravdy a dobra.

V biblické tradici je tento pojem zakořeněn v samotné Boží povaze, je jeho základní vlastností: Bůh sám je spravedlnost. Důležitý pro křesťanství je biblický pohled na spravedlnost. Podle Písma je spravedlnost především restorativní (obnovující, působí restart), jež se zaměřuje spíše na obnovení poměrů než na represi. Bůh obnovuje ty, kdo se stali obětí nespravedlnosti, kterým bylo bez jejich vlastního zavinění ublíženo nebo kteří byli zraněni, neboť v rámci vykoupení se jim vrací to, o co byli připraveni.

V moderní době koncept restorativní spravedlnosti je považován za alternativu spravedlnosti založené na trestání viníků (retributivní justice = odplata, potrestání). Cílem prvně zmíněné není odplata za trestný čin, ale náprava společenské trhliny způsobené trestným činem. Má pachatelům usnadnit rozhodnutí převzít odpovědnost za své činy, napravit škody a obětem dát satisfakci za způsobenou újmu. Chce dosáhnout obnovy narušených vztahů podporou sdílené odpovědnosti, která uznává dopad trestného činu nejen na jednotlivce, ale také na širší společenství. Tento přístup se opírá o dialog a konfrontaci, aby se zkušenost s trestným činem proměnila v proces osobního a kolektivního růstu.

Restorativní justice nemá tendenci stigmatizovat osobu, ale spíše napravit čin a skutečnost. Sází na lidi a jejich pozitivní schopnosti a snaží se obnovovat identitu zúčastněných osob prostřednictvím uznání jejich vlastních chyb a potřeb oběti. Je to cesta zprostředkování a přímého kontaktu s druhým. Uražená či zraněná osoba je vyzvána, aby prošla procesem přiznání, jenž jí umožňuje udržet si vztah s realitou, byť bolestnou a trýznivě zakoušenou, a zachovat si vlastní identitu, byť za cenu strpění poškození či postižení v důsledku obdržené urážky. Uznání tedy není možné bez odkazu na druhého. Je na pachateli trestného činu, aby obnovil důstojnost oběti, a při tomto jednání to bude tentýž pachatel, který začne chápat hloubku narušení důstojnosti a osobní integrity druhých. Prohloubí zároveň vědomí, že si celého procesu obnovy spravedlnosti může více vážit, protože si to „zasloužil“.

Restorativní justice proto představuje pedagogický model, který jde nad rámec principu převýchovy a rozvoje humánnějšího přístupu k trestnému činu. Tento model je nesen předpochopením, že změna je možná i jako úplná proměna člověka. Nastalá situace není chápána jako definitivní stigma, ale jako příležitost k růstu ve vzájemné konfrontaci mezi pachatelem a obětí. Jde o proces autentického poznání sebe sama a druhého, který otevírá cestu k formativní spravedlnosti (soustředí se na dosahování cílů), schopné reagovat na trestný čin, aniž by jej dotyčný zamlčoval, popíral, vytěsňoval, odstraňoval nebo opakoval. V tomto smyslu restorativní justice otevírá prostor pro naději a realizuje se do té míry, že odpuštění nahrazuje zasloužený trest jako výraz odplaty, „pomsty“, a stává se základním kamenem příslibu jiné budoucnosti pod praporem nově přijaté odpovědnosti a závazku vnitřního rozvoje.

Sociální usmíření je proces, jehož prostřednictvím komunity, skupiny nebo jednotlivci, kteří utrpěli v důsledku konfliktu, rozdělení nebo násilí, znovu navazují vztahy založené na důvěře, vzájemném respektu a spolupráci. Prostřednictvím dialogu, uznání utrpení, podpory odpuštění a snahy o kolektivní změnu je cílem sociálního usmíření zacelit nedávné nebo historické rozpory a podpořit mírové soužití a začleňování do společnosti.

Tyto procesy často zahrnují kulturní iniciativy, vzdělávací intervence a restorativní spravedlnost a usilují o soudržnější a odolnější společnost. Sociální usmíření není pouhým návratem k normálu před konfliktem, ale skutečným transformačním procesem, který usiluje o vybudování nových a pevnějších vztahů.

Sociální smír je praktický i psychologický proces: vyžaduje konkrétní kroky a hlubokou změnu ve vnímání sebe sama a druhých, zejména v souvislostech poznamenaných etnickými, náboženskými a politickými rozpory. Zásadní se jeví být práce s pamětí a v ní zakotveném odpuštění, protože uznání a pochopení utrpení, které prožily všechny strany, umožňuje lidem cítit se uznávanými a vyslyšenými. Tyto procesy vyžadují čas a zapojují různé aktéry – od obětí a pachatelů násilí až po instituce a občanskou společnost – s cílem obnovit pocit kolektivní sounáležitosti a společnou vizi budoucnosti.

Jedním z hlavních cílů sociálního smíru je kolektivní uzdravení, které vyžaduje uznání bolestivé minulosti a snahu zabránit opakování podobných konfliktů. Budování společné kolektivní paměti prostřednictvím shromažďování svědectví a uznání utrpení vytváří most naděje mezi generacemi a pomáhá transformovat trauma ve zdroj síly pro budoucnost.

Občanská společnost, komunitní skupiny a náboženští vůdci mohou také usnadňovat dialog mezi skupinami a vytvářet bezpečný prostor pro diskusi. Emblematickým příkladem je jihoafrická Komise pravdy a usmíření (Truth and Reconciliation Commission, 1995), která vznikla po skončení apartheidu. Tento orgán sehrál klíčovou roli při pomoci zemi vyrovnat se s nespravedlností a utrpením minulosti, a to prostřednictvím vyslechnutí svědectví obětí a odpuštění pachatelům výměnou za pravdivá přiznání.


 odeslat článek     vytisknout článek



Související články
11.4.2025 Povolání k rození budoucnosti
4.4.2025 Poutě
1.4.2025 Cesty obrácení a pokání
25.3.2025 Odpustky
21.3.2025 Naděje



Náš tip

Bulletin Jezuité 1/2025

Poutníci naděje

Naděje, která neklame. Ignác z perspektivy Vtělení. Naděje a Písmo svaté. Naděje je synonymem otevřenosti. Aby naděje byla…





Úmysly Apoštolátu modlitby

Úmysl papeže
Za užívání nových technologií
Modleme se, aby užívání nových technologií nenahradilo lidské vztahy, ale respektovalo důstojnost osoby a napomáhalo čelit krizím naší doby.

Národní úmysl
Za zaměstnavatele
Modleme se, aby ti, kdo druhým dávají práci, jednali spravedlivě, prozíravě a sami aby získali věčnou odměnu.

více »

Nejbližší akce

Patnácté výročí úmrtí kardinála Tomáše Špidlíka SJ


Velikonoční koncert


Absolventský Velehrad


více »

Nejbližší duchovní akce

Duchovní obnova pro seniory


Duchovní obnova pro všechny


Duchovní obnova


Duchovní obnova pro všechny


více »

Kalendárium

Sv. Ignác prvním generálem

Příchod prvních jezuitů do Čech

Věčné sliby prvních jezuitů


JESUIT.CZ © 2006 Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova, Ječná 2, 120 00 Praha 2   webmaster: Tomáš Novák   design: Jozef Murin, Lukáš Kratochvil